Как да напишем чалга текст

10 юли 2010

От години анализирам текстовете в българския попфолк, но поетичните инвенции в него продължават да ме изненадват.
Кой би могъл да предположи, че именно този жанр ще роди забележителни стихове като например:

„Па-па-па палатка,
Ей дупета, много мразим гъзетата”


Каква експресивна мощ, какъв дълбок подтекст, какъв социален заряд съдържа тази лирична творба!
Или пък сюрреалистичната епопея на Амет:

„Гъци, гъци, гъци, гъци, дей
гуши, гуши, гуши, гуши,
вей търртак, търртак, пак и пак и пак”


Страхотно е, нали? Не зная как се създава такъв текст. Колкото и да се напъваш, не можеш да го измислиш. Трябва да ти дойде свише. Пред такива текстове просто занемявам и смирено свеждам глава пред величието на народния гений.
България винаги е била родина на изключителни поети, но попфолкът даде огромен стимул в развитието на римуваното творчество.
Авторите на чалгатекстове са добре заплатени, така че си заслужава човек да положи усилия и да овладее основните принципи в този занаят.

1. Общи положения
Първият ми съвет към вас е да не се отнасяте презрително и високомерно към чалгатекстовете. Ако смятате, че те са пошли и тъпи, просто си припомнете The Beatles и техния хит “Baby, you can drive my car”. В сравнение с този текст повече от българските чалгии са направо изящни произведения на изкуството.
В песните не бива да търсим висока поезия. Те са създадени, за да се тананикат, затова не е толкова важно думичките да са смислени, а по-скоро да са мелодични и лесно запомнящи се.
Моят приятел Светльо Билярски (автор на безсмъртни творби като „Тирбушона врътка, врътка” и „Боц-маане”) веднъж ми сподели: “Открих каква е тайната да правиш чалгахитове. Трябва да си искрен и прост!”
Дълбоки слова. Самият Светльо никак не е прост, не зная доколко е бил искрен, но осъзнал тази рецепта, успя да направи доста успешни парчета.
И до днес помня неговата вълнуваща ода за шкембе-чорбата:

“И шкембето люто горещо
ми е най-любимото нещо,
сутрин и вечер шкембенце яж,
засища, дава кураж.”


Каква красота!
Но да оставим миналото и да гледаме напред в бъдещето.
Най-важното за един чалгахит е в него да има ритъм и стройни рими. Ако съвпадат с музиката – още по-добре! Белият стих не върви, забравете за него.
Освен това песента трябва да има сюжет, да разказва нещо. Например: той си е отишъл, тя страда, или пък – срещнали са се и между тях отново е пламнала любовта. Или пък – той си е купил нова кола и сега бръмчи с нея навсякъде и мацките му се лепят.
Има и песни без случка, които само описват някакви състояния, но те се харчат по-малко.

2. Теми и идеи в попфолка
Основните сюжети в чалгата са следните:

2.1. Текстове за нещастната любов
Текстовете за нещастната любов по правило са много успешни, защото веднага грабват публиката и провокират първосигнални реакции. Обикновено сюжетът е следният: лирическата героиня обича някакъв мъж, но той я е зарязал и сега е с друга. Слушателят-мъж си казва: “глей ква хубава певица с кви страхотни цици, пък гаджето й така да я мами, мръсник с мръсник. Аз ако бях на негово място, на ръце щях да я нося, ама така е – хубавите ябълки прасетата ги ядат”.
Слушателката-жена пък си припомня как тя самата е била лъгана от някое нейно гадже (всяка жена има в биографията си такъв момент) и тайничко злорадства, че подобна съдба сполетява и надутите силиконови красавици. Когато седне да пише текст за нещастната любов, авторът има възможност да избере два подхода – при първия текстът трябва да е тъжно-примиренчески в стил „плача цял нощ, ти разби сърцето ми, върни се при мен, ще ти простя, не мога без теб”.
Вторият подход е тази сложна житейска ситуация да се представи през погледа на еманципираната агресивна жена: „аз те обичах, обаче ми писна от твоите лъжи, ти си долен курвар, затова ти казвам: майната ти”.
За да изберете правилния ключ, най-добре е да се срещнете с певицата и да усетите какъв е нейният натюрел. Обикновено младите начинаещи изпълнителки са по-склонни към самосъжаление. Липсата на сексуален късмет много ги разстройва, затова на тях повече им приляга първият вариант – с разбитото сърце, сълзите в нощта и т.н. По-старите попфолк-пушки обаче знаят, че дори да ги зарежат, скоро ще се появи нов бунак, който да им купува коли, мезонети и силиконови цици. Затова опитните чалгапевици предпочитат текстове, в които лирическата героиня „храни” неверния мъж и му обяснява какво тъпо парче е той и как жестоко се е прецакал, щото тя е суперпичка и може да си хване когото си иска, а той такава като нея няма да намери никъде.

Примерни текстове:
Вариант 1 (за начинаещи певици)


„Ти ме изостави,
Сърцето ми разби,
Остави ме да страдам,
Обляна във сълзи.


Постъпи с мен жестоко,
Но аз ще ти простя,
Върни се само, мили,
При мене пак ела”


Този вариант изисква музиката да е бавна и жалостива, тип „люлинска баладка”, за да може певицата протяжно да вие на припевите и да къса сърцата на по-състрадателните слушатели.
Във втория вариант общото звучене на песента трябва да е позитивно, затова по-подходящи са ритмите на някое весело кючече:

Вариант 2 (за стари пушки)

„Аз мислех, че си отговорен,
Но ти се праиш на отворен
Затуй обичам вече друг
За мене си презрян боклук


Лук-лук-лук-боклук,
Чака рака лук
Ти си дотук
Лук-лук-лук боклук,
Чака рака лук
Ти си боклук”


2.2. Текстове за сладкия живот
Идеята на тези текстове е да заложим на материалните ценности – дай да се напием, да се изчукаме, да го ударим на живот, докато сме млади. След третата ракия повечето слушатели изповядват точно такава философия и много се радват, че и певицата я споделя.

Примерен текст:

„Тази вечер дансингът е тесен,
Пияни сме всички, купонът е бесен.
Да се разцепим докрай, без остатък,
Животът е супер, обаче е кратък”


2.3. Текстове с мощна сексуална провокация
Чалгата никога не е страдала от излишен свян във възпяването на половите радости. Посланието на този тип текстове е: аз съм мръсница, готова съм на нечувани перверзии, хвани ме за циците, скъсай ме от секс, нямам търпение да ми го вкараш и т.н.
Успехът на такива откровения се крие във факта, че повечето мъже мечтаят точно за такива жени, които няма да им губят времето с пиене на кафета, водене на кино и дълги разговори, ами направо ще ги дръпнат в леглото. Нали в края на краищата пак ще стигнем дотам? Защо да го увъртаме? Най-популярни в този жанр са песните, в които мръсотиите, предлагани от лирическата героиня, надхвърлят и най-смелите фантазии на сексуалния й обект.

Примерен текст:

„Цяла вечер ме бройкаш,
Стоиш с мен до късно,
Но аз искам тройка,
Не ме гледай мръсно.


Нямаш спирка,
Искаш свирка,
Но не разбра ли
Искам много кавали”


3. Какъв хонорар да поискате?
И така – текстът вече е готов. Сега предстои най-важният момент – да осребрите усилията си. Пазарлъкът за хонорара изисква индивидуален подход и съобразяване с особеностите на пазара.
По-опитните и утвърдени изпълнителки са щедри във финансирането на нови продукти, едно – защото вече знаят, че всяко нещо си има цена, и второ – защото имат пари.
Начинаещите певици обаче нямат големи финансови възможности, затова често предлагат бартер – текст срещу секс. При някои от тях това не е лоша сделка, така че ви съветвам да се съгласите.

Желая ви успех!

автор: Иво Сиромахов
източник: ivosiromahov.com


Още смехорийки



Коментари

  1. Айрън Мейдън каза:

    Свободната любов!

    Искам секс да правя аз
    всеки миг и всеки час.
    Ти ще си под моята власт
    потънала във страст и сласт.

    Припев:
    Свободната любов!(4)

    Искам всички мацки на света
    със любов да обградя.
    Всички те да са пред мен
    всяка нощ и всеки ден.

    Припев:
    Свободната любов!(4)



Драсни коментарче по темата


   


:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-)